Logo

Przez zmysły do szczęśliwego i zdrowego rozwoju

Pielęgnacja zmysłów dziecka

Jeśli chodzi o pragnienia odnośnie swoich dzieci, to na całym świecie rodzice marzą o tym samym – chcę zapewnić pociechom zdrowy i szczęśliwy rozwój. Nowa kampania marki JOHNSON’S® pokazuje, że cel ten można osiągnąć poprzez codzienne rytuały pielęgnacyjne, które wykorzystują stymulację wielozmysłową dziecka.

JOHNSON’S® to światowy lider w produkcji kosmetyków dla dzieci. Od ponad 120 lat istnienia, celem marki jest jak najlepsze poznanie właściwości i potrzeb skóry maluchów. Dzięki zaangażowaniu w liczne badania naukowe skóra najmłodszych nie ma już dla nas tajemnic. Wiemy, że jest ona cieńsza od skóry osób dorosłych, szybciej traci wodę i ma większą skłonność do podrażnień. Wiadomo też, że przez pierwszy rok życia dziecka ciągle jeszcze się rozwija, dlatego też wymaga delikatnej pielęgnacji, która będzie ten rozwój wspierała. Dość powiedzieć, że marka JOHNSON’S® przyczyniła się do powstania 90 proc. wszystkich publikacji oraz recenzji literatury naukowej na świecie dotyczących skóry niemowląt. Teraz przyszedł czas na poszerzenie zakresu zainteresowań. JOHNSON’S®, pozostając ekspertem w pielęgnacji dziecka, dedykowanymi mu kosmetykami, angażuje się w zagadnienie jego całościowego rozwoju.

Choć w pierwszym momencie może się wydawać, że temat ten zupełnie nie przystaje do dotychczasowych działań, w rzeczywistości zagadnienia te ściśle się ze sobą łączą. Sposób pielęgnacji i opieki nad dzieckiem może mieć fundamentalne znaczenie dla jego rozwoju. O tym mówi nowa, globalna kampania, której hasło przewodnie brzmi So Much More™. Marka JOHNSON’S® pragnie przekazać rodzicom to, co sama odkryła – że pielęgnacja ich dziecka może być czymś znacznie więcej niż jedynie troska o zdrowie jego skóry.

Świat odbierany zmysłami

Mózg niemowlęcia tworzy do 1,8 mln połączeń synaptycznych na sekundę. Badania naukowe dowodzą, że do czasu ukończenia przez dziecko trzeciego roku życia, narząd ten jest rozwinięty w 85 proc. Stymulacja sensoryczna – to, co niemowlę odczuwa, widzi i słyszy, a także zapachy, które czuje – przyczynia się do długoterminowego przetrwania tych połączeń podczas rozwoju mózgu. W ciągu pierwszych trzech lat życia następuje szybki rozwój większości ścieżek przewodzenia nerwowego odpowiedzialnych za komunikację, rozumienie, rozwój społeczny i dobre samopoczucie emocjonalne.

Zresztą to, o czym mówią badania naukowe łatwo zaobserwować gołym okiem. Wystarczy porównanie noworodka z chodzącym już „roczniakiem”, by zauważyć, jak ogromny skok rozwojowy dokonuje się w pierwszych miesiącach życia człowieka. Takiego przyspieszenia rozwoju nie będzie już nigdy później. Dlatego też okres do trzeciego roku życia jest tak wyjątkowy. Każdy dotyk, zapach i wszelkie doświadczenie polegające na poznawaniu świata poprzez zmysły, jakie dziecko zdobywa w tym czasie, pobudzają rozwój jego mózgu. Zmysły – a dziecko przychodząc na świat ma je już doskonale wykształcone – to furtki, poprzez które do mózgu dostają się bodźce ze świata zewnętrznego.

Dlatego stymulacja zmysłów korzystnie wpływa na rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny i społeczny. Udowodniono, że regularnie i świadomie powtarzane czynności, które angażują zmysły dziecka (takie jak odpowiedni rytuał kąpieli) korzystnie wpływają na jego zdrowy rozwój, na przykład zmniejszając stres u zdrowych i przedwcześnie urodzonych niemowląt oraz poprawiając jakość i ilość snu u dzieci zdrowych, a także powodując większy przyrost masy ciała u wcześniaków. Wzbogacenie sensoryczne, czyli pielęgnacja polegająca na konsekwentnym pobudzaniu wielu zmysłów jednocześnie, może mieć bardzo duże przełożenia na rozwój dziecka. Stymulacja zmysłów wzbogaca codzienne doświadczenia maluszka, ale jest korzystna także dla rodziców, bo wzmacnia ich kompetencje w opiece nad dzieckiem. Znaczenie stymulacji doceniają takie instytucja, jak Amerykańska Akademia Pediatrii, która zaleca wprowadzenie rytuału kąpieli, stymulującego różne zmysły oraz Światowa Organizacja Zdrowia, która podkreśla, że środowisko, w którym dorasta dziecko ma ogromny wpływ na kształtowanie się jego mózgu.

Co warto uświadomić rodzicom?

Mając świadomość znaczenia stymulacji wielozmysłowej dla rozwoju dziecka, celem marki JOHNSON’S® jest przekazanie tej wiedzy rodzicom, a także wskazanie im prostych patentów, jak poprzez codzienną pielęgnację mogą przyczyniać się do wielowymiarowego rozwoju swojego dziecka. Jest to szczególnie istotne, gdyż jak wynika z przygotowanego na zlecenie marki raportu Global Bath Time Report, świadomość rodziców na temat tego, jak ważne są codzienne zabiegi pielęgnacyjne nadal pozostawia sporo do życzenia. Na potrzeby raportu przebadano ponad 3500 rodziców dzieci w wieku 0-3 lata na całym świcie. Blisko ¼ ankietowanych uznała, że kąpiel dziecka nie ma zupełnie żadnego przełożenia na rozwój jego mózgu. Jedynie 23% rodziców przyznało, że masaż noworodka ma znaczenie dla jego rozwoju, 14% uznało go za zupełnie nieistotny. 36% rodziców stwierdziło, że fakt, czy dany kosmetyk dla dzieci posiada zapach czy nie, nie ma większego znaczenia dla dziecka. Tymczasem kąpiel i masaż to doskonałe okazje do stymulacji wielozmysłowej noworodka, w czasie których rodzice mają możliwość pobudzania jednocześnie zmysły dotyku, wzroku, słuchu i zapachu, oczywiście pod warunkiem, że korzystają z kosmetyków wzbogaconych delikatnym, odpowiednim dla dzieci zapachem. Tym samym czas poświęcony na pielęgnację staje się inwestycją w przyszłość maluszka. Jednocześnie dzięki ankietom przeprowadzanym na potrzeby raportu obliczono, ile czasu przeciętnie trwa kąpiel dziecka w poszczególnych krajach. Okazało się, że rodzice poświęcają na nią średnio 23 minuty każdego dnia a większość dzieci jest kąpana sześć razy w tygodniu. W ciągu miesiąca daje to bagatela… 10 godzin przeznaczonych na kąpiel. Patrząc z tej perspektywy, codzienna kąpiel przestaje być krótką chwilą w ciągu dnia, a staje się ważnym czasem zabawy, radości, budowania więzi, ale też stymulowania dziecka do rozwoju.

W stronę rytuałów

Każdy małe dziecko wymaga szeregu zabiegów pielęgnacyjnych wykonywanych przez najbliższych, niezbędnych do przeżycia poza brzuchem mamy i do prawidłowego rozwoju. Do takich czynności zalicza się karmienie, zmianę pieluszki, kąpiel czy dotyk skóra do skóry, który daje dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz buduje więź z najbliższymi. Zgodnie z ideą marki JOHNSON’S® niewiele trzeba, aby te zwyczajowe czynności przekształcić w rodzinne rytuały o dużo większym znaczeniu i dla dziecka, i dla jego rodziców. Aby tak się stało należy wzbogacić je o doznania zmysłowe, czyli o stymulację zmysłów dziecka. Pielęgnacja to doskonała okazja, by do niego mówić, by go dotykać i nawiązywać kontakt wzrokowy. To naturalne, że rodzice pochylając się nad dzieckiem, uśmiechają się do niego, zagadują oraz nie szczędzą mu delikatnego, troskliwego dotyku. W świecie, w którym liczy się wielozadaniowość i podzielność uwagi, warto podkreślać, że dziecko wymaga zupełnie innego, „nienowoczesnego” podejścia. Każda z wykonywanych przy nim czynności powinna być świadoma, celowa i wykonywana w kontakcie w dzieckiem. Dla rodziców, którzy niejednokrotnie żyją w dużym biegu, może być to trudne, by się zatrzymać i skupić na najmłodszym domowniku. Niemniej na pewno warto ich do tego zachęcać. Tym bardziej, że nawet najmłodsze dzieci wchodzą w relacje ze swoimi najbliższymi. I wystarczy tylko chwilę świadomie poobserwować tych małych ludzi, by zobaczyć, z jakich „zaczepek” korzystają, by być w kontakcie z tymi nieco większymi – mamą i tatą.

Każdy zabieg pielęgnacyjny wymusza kontakt dotykowy, który można przekształcić w stymulację dotykową. Odległość w jakiej twarz dziecka znajduje się od twarzy rodzica przy takich zabiegach, jak karmienie i przewijanie jest idealna dla niewykształconych jeszcze oczu maluszka. Zabiegi pielęgnacyjne skłaniają do rozmów z dzieckiem. Dobrze jest opowiadać mu o poszczególnych etapach kąpieli czy zmiany pieluszki, mówić do niego przyciszonym i nieco obniżonym głosem. Dzieci bardzo dobrze odnajdują się w powtarzalnych sytuacjach. Warto zadbać o to, by poszczególne rytuały pielęgnacyjne w miarę możliwości miały podobny rytm. Buduje to w dziecku poczucie bezpieczeństwa. A komfort wynikający ze znanych okoliczności, w których dziecko czuje się dobrze, jeszcze bardziej otwiera jego mózg na nowe doznania.

Produkty JOHNSON’S® pomagają wzbogacić codzienną pielęgnację o doznania zmysłowe, wspierając szczęśliwy i zdrowy rozwój dziecka. Ich ogromnym atutem jest delikatny zapach, dostosowany do dziecięcego zmysłu powonienia. Kosmetyki zapachowe pozwalają na stymulację zapachową, która odpręża, poprawia nastrój i wpływa na pamięć i emocje. JOHNSON’S® łagodny płyn do mycia ciała i włosów 3 w 1 może być stosowany jako żel do kąpieli, zapewniając dziecku przyjemne doznania dotykowe; łagodna oliwka nie tylko sprawia, że dłonie rodziców wykonujące masaż po kąpieli są delikatniejsze, ale też odpręża przyjemnym zapachem.